torsdag 21 augusti 2008

Gröna dimridåer eller ett ärligt försök?

Centerpartiet gör nu ett försök att blidka FRA-motståndet i partiet. Utspelet om att FRA inte ska få spana på svenskar kan verka lovande vid första anblicken. Fredrick Federley tror att detta innebär att man "får stopp på det stora problemet, generell avlyssning av svenskar". Har Federley och centern tvärvänt? Nej, inte riktigt. Lagen ska ju vara kvar.

Centerns Stockholmsordförande Per Ankersjö menar att det är fullt möjligt att separera svensk trafik från så kallad transittrafik. Även om det är det, kvarstår problemet att själva grundargumentationen för FRA-lagen från regeringens sida är att avslöja yttre hot - och dessa yttre hot skulle givetvis kunna kommunicera med svenskar i Sverige. Missförstå mig inte, jag uppskattar verkligen att det finns ett antal personer som fortsätter och kämpa mot FRA-lagen i centerpartiet. Men jag har svårt att se hur det kan sluta väl utan en fullständig och villkorslös reträtt från FRA-förespråkarna. Och den ser avlägsen ut.

Centerpartiet och Federley sätter mycket på ett kort här. Federley tror att "99 procent av våra trupper nu är med på banan" tack vare det nya förslaget. Det är stora ord från en person som hånats och buats ut för sitt ryggradslösa beteende den 18 juni. Frågan är om det spelar särskilt stor roll för Federleys alla besvikna väljare hur han agerar framgent efter hans katastrofala agerande när allt verkligen stod på spel för över två månader sedan.

Nu återstår att se hur den övriga regeringen, det vill säga Tolgfors och Reinfeldt, reagerar. Och om de hårda FRA-kritikerna låter sig lugnas av centerns utspel.

Det finns nämligen fler som är konfuderade där ute: Mina Moderata Karameller, Hax, Opassande,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Signalspaningen kan självfallet inte utesluta svenskar. Det ligger i underrättelsetjänstens natur att uppdraget måste vara så vidsträckt som möjligt. Integrations/säkerhetsdilemmat är alltså logiskt olösligt. Inse det, annars blir hela diskussionen meningslös.

Anonym sa...

Jag ser hela tiden hänvisningar till “en lång rad experter och trådägare och andra i ämnet kunniga personer” som säger att man visst kan skilja ut intressant trafik från ointressant och nu tom svensk från ickesvensk genererad nättrafik.

Men hittills är det ingen som vågat berätta vilka dessa är så vi kan kontrollera om källan tål en närmare granskning.

Men i de vaga begrepp som används så gissar jag på FRA, Timbro och Telia, dvs partsinlagor.

Har man argument som tål granskning så tål dom dagsljus också.

Man kan börja med att namnge experterna och organisationerna som på ett banbrytande sätt lyckats se om Schrödingers katt är död eller vid liv och det utan att ha sett vare sig katt, låda, gift eller ens Schrödinger.

Anonym sa...

Instämmer med Scaber Nestor. Vilka IT-experter talar dom om.

Jag är IT-expert i min egen nisch, och enligt mina erfarenheter går det inte.

Dags för centerpartiet och redogöra för sina källor. Går inte att bara referera till okända experter... det låter lite öststat.

Hans Li Engnell sa...

I egenskap av att inte alls vara IT-expert kan jag bara säga att inte heller jag begriper hur de resonerar, hur det hela är tänkt att gå till. Och frågan är vad Ankersjö & c/o själva tänker. Försöker centern bluffa för att lugna kritikerna? Hur resonerar de då? Många av FRA-lagens fränaste kritiker är ju inte direkt bakom flötet på detta område...