tisdag 19 maj 2009

Unga pirater

Detta är fullständigt ovetenskapligt och egentligen säger det därför inte så mycket. Men. I dessa EU-valstider när vinden blåser för Piratpartiet är det ändå intressant: jag tog en titt på en undersökning på ett av Sveriges största, kanske rent av det största, spelforum på nätet (Loading). Frågan gällde vilket parti forumanvändarna skulle rösta på i Europaparlamentsvalet. Resultatet är rätt talande.

Jag tror att många unga som kommer att rösta på Piratpartiet i EU-valet kanske röstar för första gången, alternativt för första gången röstar utifrån en specifik fråga som engagerar dem. Frågan är hur detta påverkar dem när det drar ihop sig till riksdagsval 2010?

Vilket parti får din röst?

Socialdemokraterna 4.2%

Vänsterpartiet 5.2%

Miljöpartiet 6.8%

Kristdemokraterna 0.5%

Centerpartiet 1.0%

Folkpartiet 4.7%

Moderaterna 3.1%

Piratpartiet 57.3%

Något annat 6.3%

Har ingen rösträtt/tänker inte rösta 10.9%

3 kommentarer:

iprefertobeanonymous sa...

Det är min första gång jag får rösta och det blir PP lätt. Inte en chans att de andra kommer få någon röst av mig.

Johan L sa...

Fjellner skulle fått min röst men han kommer förhoppningsvis in utan min röst, den går till PP i valet.

Anders Troberg sa...

Intressant är också att PP är det enda partiet som slår Talande Tomma Stolar (dvs blankröst). Det säger en hel del om de andra partierna...