måndag 6 december 2010

Låt drevet gå

Piratpartiets Rick Falkvinge kräver Beatrice Asks avgång efter uppgifterna från WikiLeaks om att amerikanska ambassaden förhandlat med det svenska justitiedepartementet om att lämna ut uppgifter om svenska medborgare. Riksdagen har inte fått veta någonting om detta informationsutbyte. Ask nekar till allt.

Ingenting förvånar mig längre. Regeringen Reinfeldt har gjort sig känd som fullständigt tondöv i rättssäkerhets- och integritetsfrågor. Mina tankar om den här regeringen är så låga i detta avseende att jag inte förväntar mig något annat än fortsatta övertramp.

Även från socialdemokratiskt och vänsterpartistiskt håll hörs nu röster om att detta måste redas ut och att Ask kan tvingas avgå. Nu återstår att se om även personer inom Alliansen vågar kritisera regeringen och kräva ett klargörande av vad som verkligen har hänt. Eller om de lägger sig platt och håller tyst.

Att detta reds ut och att regeringens förehavanden granskas är förstås väldigt viktigt. Men det vore också en välgärning för Sverige om dessa uppgifter leder till att vi äntligen slipper den avskyvärda justitieministern Beatrice Ask.

Så låt drevet gå!

5 kommentarer:

Kantarellkungen sa...

Kul. Den som har rent mjöl i påsen har inget att frukta. Har jag hört.

Martin Olsvenne sa...

Hear, hear!

Niklas Kolhammar sa...

Har inget övers för Ask, men i sak vet i fan om hon har något att skämmas för. Jag ser det som regeringens skyldighet att samarbeta och informera omvärlden vad tex de svenska medborgare som begått terroirstattentat, kämpat för Al-wqaida och begått mord i Irak håller på med.

Hans Li Engnell sa...

Fast enligt Asks egen logik ska ju personer som är MISSTÄNKTA för att ha begått fel skämmas offentligt. Så skäms på.

Niklas Kolhammar sa...

ja hennes lila kuvär är en anna femma. Det kan hon skämmas för istället