torsdag 15 september 2011

Om, när och kanske

Turerna kring Saab bara fortsätter. På sistone har det dock kommit fler goda nyheter än dåliga. Åtminstone enligt dem som väljer att se möjligheter i stället för hinder.

Samtidigt som konkurshotet hänger tungt över företaget säger sig Youngman vara villigt att låna ut 620 miljoner kronor till Saab. Lånet är dock villkorat till att Saab får ja till rekonstruktion. Besked från hovrätten väntas tidigast i början av nästa vecka. Ett nej lär säkert överklagas till högsta domstolen, men i Saabs ansökan till hovrätten finns allt företaget har att komma med för tillfället. Det är således i realiteten den sista chansen att köpa tid.

IF Metall har för avsikt att på bilmässan i Frankfurt prata med Páng Dà om Saabs framtid. Det är nog klokt att prata med dem direkt eftersom alla ord som kommer från Victor Mullers mun ska tas med en stor nypa salt. Samtidigt meddelar Youngman och Páng Dà, Saabs kinesiska partners, att de är redo att stegvis investera åtta miljarder kronor i Saab.

Hur långt skulle de de pengarna räcka? Svårt att säga. Saab har skulder på runt sju miljarder kronor totalt, varav 2,3 miljarder är leverantörsskulder. Enligt Muller behövs dock "bara" en och en halv miljard för att få igång fabriken igen, vilket alltså skulle täckas av de pengar som Youngman och Páng Dà är redo att investera när NDRC har godkänt affären (245 miljoner euro). Beslut därifrån väntas någon gång i oktober och allt ska vara klart till den 8 november, vilket sannolikt betyder att produktionen kan komma igång först i januari eftersom alla underleverantörer lär behöva tid för förberedelser och december äts upp av helger.

Klart är i alla fall att det behövs ännu större belopp för att utveckla alla de bilmodeller som det har talats om (9-6, 9-7, 9-3, 9-1). Den modell som skulle ha släppts redan nästa år, nästa generations 9-3 byggd på Phoenix-plattformen, har skjutits fram till 2013. Fram till dess har Saab alltså, förutom sina gamla modeller, nya 9-5 Sedan, 9-5 SportCombi och suven 9-4X. Dessa förväntas driva försäljningen under de kommande åren. Om Saab nu tillåts den chansen.

Inga kommentarer: